Miért Jó, ha harcművészetet tanulunk?

• A harcművészet sokkal több, mint sport... életforma, amely átszövi a hétköznapokat, a gondolkodásunkat, cselekedeteinket.

• A testi nevelés és fejlesztés mellett, komoly szellemi és lelki képzés is megvalósul, az életkori sajátosságoknak megfelelően.

• A gyermek értékrendet kap, ami az elején elsősorban rendet, rendszert, szabályokat és következetességet jelent.

• Az edzések során fejlődik az ember fizikuma, jelleme, akarata, erkölcse.

• A gyakorlás mindig tiszteletadással kezdődik, és azzal is fejeződik be.


Egyesületünkben a Shotokan Karate mellé tanulhatnak Judo, valamit Brazil Jiu Jitsu alapokat is.

 

SHOTOKAN KARATE:
 

A Shotokan karate egy hagyományos okinawai küzdőművészet. Alapvetően nagy küzdőtávolságot használ, gyakorlói elsöprő erejű támadásokat, illetve védésből azonnali visszatámadást gyakorolnak. Egyetlen megsemmisítő akcióban hisznek, mint az ellenfél "ledarálásában". Az edzés három részre bontható:

  • kihon: partner nélküli edzés (árnyékbokszolás). Az alaptechnikák: dacsi (állás), zuki (ütés), uke (védekezés), ucsi (csapás) és geri (rúgás).

  • kata: (formagyakorlat): támadó és védekező mozdulatok meghatározott sorozata. A katák egymásra épülnek, minden övfokozathoz adott kata tartozik.

  • kumite: küzdelem – a távolság (maha) és az időzítés technikája. Különböző nehézségi fokai vannak. Nincs Full contact, minden technikát "kontrollal" kell végrehajtani. Nagy hangsúly van az egyszerű és gyors technikákon.

Judo:
 

cselgáncs vagy dzsúdó a 19. század végén kialakult japán küzdőművészet. Jellemzői a test-test elleni harc, az ellenfél földre dobása, gáncsolása, földön való leszorítása, karjának feszítése, illetve az ellenfél fojtó fogással való ártalmatlanná tétele.

Küzdelmi Technikák:

Állásharc : tacsi-vaza (立ち技)
Földharc : ne-vaza (寝技)
Dobások : nage-vaza (投げ技)
Állások : siszei (姿勢)
Megfogások : kumikata (組み方)
Esések : ukemi-vaza (受け身技)
Kézdobások : te-vaza (手技)
Csípődobások : kosi-vaza (腰技)
Lábdobások : asi-vaza (足技)
Hátravetődés : ma-szutemi-vaza (真捨身技)
Oldalra vetődés : joko-szutemi-vaza (横捨身技)
Leszorítások : oszae-vaza (抑え技)
Fojtások : sime-vaza (絞め技)
Feszítések : kanszecu-vaza (関節技)


 

Brazil Jiu Jitsu:

A Brazil Jiu Jitsu (portugálul:Jiu-Jitsu brasileiro,BJJ) egy harcművészet és küzdősport, amely Braziliából ered, és a múlt században keletkezett.A brazil dzsúdzsucu sportirányzata földharc irányzat, amiben ütések és rúgások nélkül küzdünk a másikkal. Az alapgondolat az, hogy ha le akarunk győzni egy nagyobb és erősebb támadót, akkor minél közelebb kell kerülni hozzá, ezáltal minimalizálhatjuk a támadóerejét. Ezután a földre kell őt vinni, ahol feladásra kényszerítő technikák sokasága áll rendelkezésünkre ahhoz, hogy a támadót jobb belátásra bírjuk. 

A BJJ technikák tehát a következő csoportba sorolhatóak:

  • Földrevitel

Többféleképpen is kivitelezhető; lábak kihúzása, vagy Judo dobás, megfelelő összekapaszkodás (klincselés, clinching) utáni feldöntés. Általában a földharcban kevésbé járatos emberek rendszeresen alábecsülik a földrevitel sikerességének valószínűségét. Az MMA rendezvények bebizonyították, hogy ez egyáltalán nincs így.

  • Pozicionálás

A különböző feladásra kényszerítő technikákat nem lehet tetszőleges helyzetben alkalmazni, mert ha rosszul kivitelezzük őket, az ellenfél könnyen ki tud belőlük szabadulni. Mindenekelőtt domináns pozícióba kell kerülni. Aki ilyen testhelyzetben tartózkodik, jobb eséllyel tudja támadni a másikat, mint fordítva. 

  • Feladásra kényszerítés

Alapvetően három fajtája létezik: ízületi feszítés, fojtás, illetve kompressziós feszítés.

Az ízületi feszítés lényege, hogy a különböző végtagokat vagy annak részeit a normális mozgástartományon kívülre próbáljuk kényszeríteni, ezáltal a csontokat összefogó ízületek megfeszülnek, ami intenzív fájdalommal jár a másiknak. A célpont lehet a könyök, csukló, váll, térd vagy boka, vagy gerinc.

A fojtásnak két fajtája van: vagy a nyaki ütőeret szorítjuk el, amely az agyba jutó véráramot csökkenti, illetve akadályozza meg teljesen, vagy a légcsövet nyomjuk össze, ezáltal fulladást idézhetünk elő. 

A kompressziós feszítés abban áll, hogy az ellenfél izmát megfelelő erővel hozzápréseljük a csontjához. 

Mindegyik módszernél fontos a gyakorlás folyamán, hogy kontrollált módon kell őket végezni, nem maximális erővel, így a sérülésveszély minimális lehet. Amelyik sportoló érzi, hogy alulmarad, egyszerű kopogással jelzi a másik számára, hogy már nem tud szabadulni. Ilyenkor az alávetést sikeresen végrehajtónak azonnal el kell engednie a másikat.


---------------------
 



Nagyon fontos a mai életkörülmények között, hogy a szülők, edzők, pedagógusok, hozzátartozók helyes irányba tereljék a csemetéket. Olyan megoldásokat kell találnunk, amelyek minél teljesebbek és jól építhetőek, tervezhetőek, akár hosszútávon is. Életformát és általános értékeket is kell, hogy hordozzon a tevékenység az egészségmegőrzés mellett, valamint fontos, hogy a lehető legtöbb képességükre pozitívan hasson.

A Karate, Judo, BJJ  rendkívül összetett,mozgásfejlesztésen alapuló, (ú.n. motoszenzoros típusú) idegrendszer fejlesztő mozgásforma, mely képes újraindítani az agy fejlődését. Gyakorlása során igen magas fokú mozgásügyességig juthatnak el a gyerekek. Ezek a mozgásgyakorlatok, olyan területekre hatnak az agyban, amelyek a beszédért, írásért, olvasásért felelősek.

Megtanulnak beilleszkedni egy közösségbe, javul a fegyelmük, együttműködővé válnak. Kifejezetten jót tesz az önismeretnek, a tartásnak, egyensúlynak, testtudatnak, izomérzékelésnek, általános erőnlétnek és állóképességnek, ízületi mozgékonyságnak, figyelemnek, koncentrációnak, monotónia-tűrésnek, fegyelemnek, finomkoordinációnak, ritmusnak, logikának és még nagyon sok képességnek.

Reális, valós, igaz értékeket kapnak.. 



Tisztelettel: Partics Roland Hunor